Friday, November 6, 2009

Nurkasih



Episod 01:
Mengisahkan kehidupan Ustaz Hassan Albasheer dan Hajjah Khadijah mempunyai dua orang anak lelaki yang berbeza perwatakan dan pemikiran. Aidil merupakan abang kepada Adam seorang yang lemah lembut,bersopan dan peganggan agama yang tinggi. Adam pula seorang yang kasar, hidupnya juga dipengaruhi budaya barat. Aidil dan Adam diminta pulang oleh ibunya kerana ayah mereka sedang tenat. Aidil dan Adam tiba di kampong. Secara tidak sengaja, mereka


Episod 02:
Aidil telah jatuh hati sejak kali pertama melihat kecantikan wajah Nur Amina. Adam mula bosan tinggal di kampungnya dan bercadang untuk pulang semula ke Australia.


Episod 03:
Ustaz Hassan telah meminang Nur Amina untuk Adam sedangkan Nur Amina adalah pilihan hati Aidil. Nur Amina turut kecewa dengan pinangan ini kerana dia mempunyai cita citanya sendiri dan dia telah mendapat surat biasiswa untuk meneruskan pengajiannya. Adam yang terkejut dengan hal itu membantah keputusan ayahnya kerana dia telah mempunyai pilihan hatinya sendiri. Hajjah Khadijah memujuk Adam untuk berkahwin dengan Nur Amina dan akhirnya Adam akur.

Episod 04
Keadaan Ustaz Hassan bertambah teruk. Perkahwinan Adam dan Nur Amina diadakan dengan segera. Dalam diam, Aidil menyimpan perasaan kecewa kerana wanita idamannya kini menjadi adik iparnya. Adam menyalahkan Nur Amina kerana Nur Amina tidak menolak pinangan dari keluarganya dahulu.

Episod 05:
Aidil masih tidak mahu memulakan tugasnya di Biro Bantuan Guaman kerana risau dengan keadaan ayahnya. Nur Amina mengejutkan Adam dari tidurnya dan memberitahu tentang pemergian Ustaz Hassan.

Episod 06:
Adam meninggalkan Nur Amina di stesen keretapi dan berlepas ke Australia sendirian. Nur Amina yang sendirian terpinga–pinga ditinggalkan disitu. Nur Amina mencari rumah sewa Nabila dan menceritakan apa yang berlaku kepada dirinya.
Adam kembali kepada Katrina & melamarnya untuk menjadi isterinya tanpa memikirkan Nur Amina yang ditinggalkannya di Malaysia.
Nur Amina akhirnya dapat meneruskan pelajarannya di Universiti Islam Antarabangsa seperti yang diimpikan selama ini.

Episod 07:
Adam telah berkahwin dengan Katrina. Nur Amina kini meneruskan kehidupan sebagai mahasiswi di Universiti Islam Antarabangsa.


Episod 08:
Aidil telah pun menjadi seorang peguam. Aidil di minta memberi ceramah di Universiti Islam Antarabangsa dan dia bertemu dengan Nur Amina selepas beberapa tahun.
Nur Amina terharu dengan tindakan Aidil yang sanggup menipu untuk menjaga nama baiknya dan keluarga.
Adil sebenarnya mempunyai perasaan terhadap Nur Amina tapi dia berusaha melawan perasaan itu.


Episod 09:
Nur Amina sering berhubung dengan Aidil melalui email. Nur Amina meminta Aidil datang dihari konvokesyennya.
Kehidupan Adam di Australia telah jauh dari landasan agama. Tetapi, Adam terasa jiwanya kosong sedangkan dia mempunyai segala kemewahan. Apabila Katrina disahkan mengandung, Adam merasakan jiwanya akan tenang semula.
Ketika pulang dari berparti, Adam dan Katrina ditimpa kemalangan dan bayi dalam kandungan Katrina tidak dapat diselamatkan. Adam dipenjara kerana memandu dibawah pengaruh alkohol.


Episod 10
Ketika menjalani hukuman penjara, Adam mula sedar dan insaf dengan kesilapannya. Selepas dibebaskan, Adam kembali ke rumahnya dan berhasrat untuk membawa Katrina kembali ke pangkal jalan. Adam mengambil keputusan untuk pulang ke Malaysia.
Nur Amina nekad untuk menceritakan segala – galanya kepada keluarganya. Dia pulang ke kampung setelah sekian lama tidak kembali. Ketika tiba di kampung, Aidil menelefonnya dan memberitahu tentang kepulangan Adam.
Adam dan Katrina tiba di Malaysia. Aidil melarang Adam membawa Katrina bertemu dengan ibunya. Aidil meminta Adam menyelesaikan segala masalah yang telah timbul diantara dia dan Nur Amina.


Episod 11
Adam cuba memulihkan hubungannya Nur Amina. Nur Amina tidak sampai hati menceritakan hal yang sebenar tentang status perkahwinannya kepada Hajah kerana mengetahui Hajah mempunyai penyakit.
Aidil menemui Katrina di bilik hotel. Dia terkejut melihat Katrina tidak sedarkan diri di dalam bilik hotel. Aidil memberitahu Adam tentang kejadian yang berlaku.


Episod 12
Nur Amina memulakan pekerjaannya. Tanpa diketahui, Adam juga turut bekerja di pejabat yang sama dan Adam merupakan kawan baik kepada bosnya.
Keadaan Katrina semakin teruk. Aidil menyarankan Adam membawa Katrina berjumpa pakar sakit jiwa untuk membantu memulihkan Katrina. Sarah pula cuba mendekatkan dirinya dengan Aidil.


Episod 13
Nur Amina perlu meneliti projek di luar Bandar. Tanpa diketahui olehnya, Adam terpaksa mengantikan tempat bosnya disaat saat akhir. Nur Amina terkejut melihat kehadiran Adam di resort.
Adam cuba membaiki hubungannya dengan Nur Amina. Pada masa yang sama, Dato Hamzah yang merupakan client mereka mempunyai hati pada Nur Amina. Adam cemburu melihat keakraban mereka.
Sarah mencari Aidil sehingga ke Kuala Lumpur kerana mengetahui bahawa Aidil berada di rumah Adam.

Episod 14
Sarah pura – pura sakit dan memanggil Aidil datang ke rumah Nabila. Sarah memasang perangkap tatapi tidak menjadi apabila Nabila pulang sebelum Aidil tiba di rumah Nabila.
Hubungan Nur Amina dan Adam kembali pulih sedikit demi sedikit. Nur Amina sudah mulai menerima kehadiran Adam dalam hidupnya.
Sarah cuba menghasut Aidil dengan menceritakan tentang perasaan Aidil kepada Nur Amina suatu ketika dahulu. Nur Amina terkejut apabila mengetahui bahawa Adam sudah berkahwin lain ketika di Australia.


Episod 15

Tengoklah sendiri

Episod 16
Adam dan Nur Amina bertemu dan Adam bertanya kepada Nur Amina tentang keputusan Nur Amina. Nur Amina masih tidak dapat memberi kata putus kepada Adam tetapi menunaikan permintaan Adam untuk bersama - sama ke Masjidil Haram.
Hajjah berdoa di Jabal Rahmah supaya Aidil bertemu dengan jodoh yang terbaik untuk dirinya.
Ketika Aidil ke kedai buku di Mekah, Aidil bertemu dengan seorang wanita yang bernama Aliya (Ayu Raudhah). Aidil telah jatuh hati pada Aliya.

Episod 17
6 bulan kemudian, Adam kini telah membuka firma arkiteknya sendiri yang membuat pengkhususan dalam senibina Islam. Aidil terkejut bertemu Aliya yang sudah pulang ke Malaysia. Laptop Adam rosak dan dia tidak dapat menghantar email kepada Nur seperti biasa. Nur ternanti-nanti email dari Adam. Keluarga Aliya menjemput Hajah ke rumah untuk makan tengahari. Datuk menyatakan hasrat keluarganya untuk menyatukan Aidil dan Aliya.


Episod 18
Pada mulanya, Aidil ragu - ragu kerana takut Aliya tidak dapat menyesuaikan diri dengan keadaan di kampung. Tetapi setelah diyakinkan,barulah Aidil yakin dengan Aliya. Nur Amina mengambil keputusan untuk pulang ke Malaysia. Ketika tiba di Malaysia, Nur Amina mendapat berita Adam telah jatuh lemas ketika menjalankan tugasnya. Nur Amina nekad dan berjanji tidak akan meninggalkan Adam lagi. Nur Amina dan Adam membantu Aidil membuat persiapan perkahwinan.


*Episode 19
Sarah melarikan diri. Katrina muncul semasa semua orang sibuk membuat persiapan perkahwinan Aidil dan Aliya.


Episode 20
Adam terkejut dengan kehadiran Katrina yang berhijab.


Episode 21
Sarah mula berbaik-baik dengan Aliya. Dia punya niat yang tidak baik. Sementara itu Adam cuba berlaku adil kepada kedua isterinya. Aliya pula cuba menyesuaikan diri dengan suasana kampung. Hasutan Sarah telah membuatkan dirinya semakin hari semakin berasa benci kepada Nur. Aliya terdengar perbualan Hajah dan Aidil. Baru dia tahu bahawa Aidil dulunya sukakan Nur.


*Episod 22
Adam cuba berlaku adil kepada kedua isterinya. Katrina sedar akan kelemahan Adam dan cuba sedaya upaya menerimanya. Dia tidak mahu Adam meninggalkannya walau apa pun yang terjadi. Katrina jatuh pengsan ketika di dapur. Hajah dan Nur merasakan yang Katrina mengandung. Katrina dibawa ke hospital.

No comments:

Post a Comment