Friday, November 6, 2009

Terminator Salvation 2009. 720p BluRay















Kegelapan dan kecemasan yang jarang ada semenjak filem ‘Aliens’, ‘Terminator: Salvation’ ataupun ‘T4’ memperbesarkan unsur-unsur asing yang lebih pintar dan lebih ‘superior’ daripada kita, diolah di sini sehingga benar-benar seperti boleh mengancam dan meluputkan manusia. Bunyi robot terminator besar jenama “Hunter-Killer” berjalan-jalan mencari mangsa rasa seperti bunyi akhir zaman dialami dalam stereo – nak pecah dada gua cakap lu!



Bawaan watak penyelamat manusia John Connor oleh Christian Bale juga meletup-letup di layar perak, serius dan dramatis diseimbangkan dengan aksi fizikal yang bukan calang-calang. Settingnya di tahun 2018, apabila John yang sudah besar panjang tampil ke depan di era nazak peperangan manusia-mesin sebagai penghulu gerakan Resistance yang mementingkan kesinambungan kaum manusia. Protagonis kedua yang akhirnya memainkan peranan terpenting kali ini ialah Marcus Wright (Sam Worthington), manusia separuh siborg dari masa silam.

Dengan hanya berpandukan berpuluh-puluh mesej kaset ditinggalkan oleh ibunya yang hilang, Sarah Connor, dan juga rakan karib/pegawai kanannya Barnes (Common), John tiada pilihan tetapi untuk meneruskan tanggungjawab beratnya sebagai ketua umat-umat manusia yang tinggal di Bumi dalam memerangi komplot dan dominasi Skynet, institusi teknologi durjana yang merekacipta mesin-mesin kemusnahan ini. Premis ini yang mungkin membuatkan ‘T4’ seperti sebuah peristiwa benar yang boleh terjadi tidak lama lagi.
Walaupun peluangnya tipis, dihadapkan dengan kemusnahan, ketidakstabilan sains dan teknologi, ekonomi dan politik serta asakan tanpa belas kasihan robot-robot T-1000, T-800 dan T-600 (yang direka berdasarkan rupabentuk fizikal Arnold Schwarzenegger, ‘Terminator’ terunggul), John tetap kental dengan misinya mencari Kyle Reese (Anton Yelchin), seorang remaja ‘survivor’ yang dipercayai habis-habisan oleh John sebagai kekunci penyelamat umat tetapi berada di luar kawasan manusia bersama seorang budak jagaannya yang bisu, Star (Jadagrace).

Untuk cuci mata kali ini, kita ada Moon Bloodgood sebagai pegawai Resistance dan pilot cun bernama Blair, dan juga Bryce Dallas Howard selaku isteri John yang mengandungkan zuriatnya (jika ada sekuel, pasti menariklah jawabnya). Namun kehadiran Bloodgood di skrin berat dan menyerlah, manakala Howard (‘Lady In The Water’ serta Gwen Stacy dari ‘Spider-Man 3’) juga memainkan peranan. Si montel Jadagrace juga pasti menyentuh hati dengan peranannya sebagai Star.

Muzik oleh komposer filem moden terulung, Danny Elfman, tidak mengecewakan, malah mengagumkan dalam kapasitinya membesarkan cerita dan visual-visual luarbiasa yang bakal menunggu kita untuk ‘T4’. ‘Salvation’ boleh dikatakan antara filem terbaik arahan McG, yang mencipta nama dalam arena muzik video sebelum ini. Sekuens aksi di dalam filem ini tidak perlu digembar-gemburkan, hanya perlu disaksikan sendiri keseniannya di sebalik deruman mesin industrial, api dan kegelapan.



Set in post-apocalyptic 2018, John Connor is the man fated to lead the human resistance against Skynet and its army of Terminators. But the future Connor was raised to believe in is altered in part by the appearance of Marcus Wright, a stranger whose last memory is of being on death row. Connor must decide whether Marcus has been sent from the future, or rescued from the past. As Skynet prepares its final onslaught, Connor and Marcus both embark on an odyssey that takes them into the heart of Skynet’s operations, where they uncover the terrible secret behind the possible annihilation of mankind.

No comments:

Post a Comment